dinsdag 6 december 2011

Zijn mijn vingerafdrukken wel veilig?

Afgelopen week doken er verschillende berichten op dat smartphones uitgerust zijn met spyware die persoonlijke informatie opslaan en doorsturen naar derden. Deze spyware,  afkomstig van het bedrijf CarrierIQ en via een rootkit op ruim 140 miljoen apparaten geïnstalleerd, slaat o.a. toetsaanslagen, locatiegegevens en ontvangen sms berichten op.

Trevor Eckhart deed de ontdekking en plaatste een duidelijk filmpje op YouTube. Het nieuws verspreidde zich razendsnel, hoe kan het ook anders, via Twitter. Vrijdag werd duidelijk dat het vooral smartphones betrof voor de Amerikaanse markt en in het bijzonder toestellen van HTC. Ook al is mijn toestel een Europees model, het neemt niet weg dat ik het zekere voor het onzekere wilde nemen. Daarom ben ik zelf meteen op onderzoek uitgegaan of mijn toestel ook is ‘besmet’. Via de Android Market zijn tientallen apps beschikbaar die dit heel eenvoudig voor je controleren. Het resultaat; mijn toestel is ‘clean’! Zie de afbeelding hiernaast.

Kwaliteit vs. Privacy
CarrierIQ, dat de software heeft ontwikkeld, maakte vorige week al bekend dat zij de gegevens gebruiken om o.a. de kwaliteit van gesprekken te verbeteren. Deze informatie wordt dan op verzoek van provider of fabrikant doorgestuurd, waarna fabrikant of provider verbeteringen in hard- en software doorvoeren. CarrierIQ zou, naar eigen zeggen, geen toegang hebben tot persoonlijke informatie. Nou, als je het mij vraagt vind ik een reeks toetsaanslagen, nog voordat ik een sms heb verstuurd, tamelijk persoonlijk. Immers, zij weten in theorie al wat ik verstuur, terwijl de ontvanger nog niets eens weet dat hij een sms kan verwachten. Wat is de volgende stap? Mijn bericht blokkeren als de inhoud hen niet zint?

Klinkt als…KPN’s DPI-schandaal
Dit hele verhaal doet me een denken aan de DPI-ophef rondom KPN, begin deze zomer. Ook zij hebben/hadden inzicht in verstuurde berichten (weliswaar via mobiel internet) maar beweerden ook dat ze niets met inhoudelijke informatie deden. Dat hebben we dan als onwetende consument maar te geloven. Aangezien het daarna vrij stil is geweest rond het ‘DPI-schandaal’, vraag ik me af in hoeverre KPN hierdoor imago-schade heeft geleden. En wat gaat dat in dit verhaal voor providers en fabrikanten betekenen. Waar het issue zich bij KPN beperkte tot één provider, zijn hier verschillende providers en met name merken bij betrokken.

Terug naar de VS waar, zoals gebruikelijk in Amerika, organisaties en individuen o.a. CarrierIQ, HTC, Samsung en Motorola, hebben aangeklaagd op grond van privacyschending. In Europa wordt nu ook door privacywaakhonden een onderzoek gestart naar CarrierIQ. Misschien dat hier ook rechtszaken uitrollen. In ieder geval wachten we eerst de uitkomsten in de VS af. Dan zal blijken of aanklagers sterk staan. Wordt dus vervolgd.

Iphone bezitters even goed opletten!
Hoewel de meeste Nederlandse smartphone gebruikers zich dus geen zorgen hoeven te maken, lijken Iphones wel te zijn uitgerust met deze software, hetzij een lichte variant. Wil je er toch vanaf, iets dat ik me goed kan voorstellen, op deze site vind je het antwoord en de te nemen stappen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten