zondag 11 december 2011

AAA (Android App Ads)

Hinderlijke Ads in Apps 
Mensen die een Android-smartphone hebben, zijn er waarschijnlijk bekend mee; vreselijk irritante advertenties in (gratis) applicaties uit de Android Market. Nu zullen de meesten zeggen: “Dan koop je die applicatie toch gewoon, heb je nergens last van”. Eigenwijs dat ik ben met een niet-toereikend studentenbudget, vertik ik het om ook maar één cent uit te geven aan een applicatie. “Dan moet je niet zeuren” is het tegenargument waarschijnlijk. Maar waarom zou ik niet mogen zeuren? Het gaat immers om advertenties die IK, ongevraagd, te zien krijg.

Waar het misgaat 

Waar het mij vooral om gaat, is de inhoud en de kwaliteit van die advertenties. Bij sommige commercials op tv word ik op een emotionele manier geraakt en weer anderen weten mij met een functionele omschrijving te pakken. Ads in applicaties daarentegen hebben mij nog nooit warm gemaakt om door te klikken. Zelfs als ik goed nadenk, is het enige bedrijf waarvan ik de advertentie nog kan herinneren, ING. Zij promootte namelijk hun internetbankieren-applicatie via verschillende advertenties in applicaties. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen, het zijn immers Android-applicaties die je promoot via andere applicaties binnen hetzelfde besturingsprogramma. Logisch, toch?

Mocht je overwegen toch via een ad door te klikken, is een van de grootste problemen het feit dat je de applicatie verlaat en je chatsessie, spelletje, of wat dan ook kwijtraakt. Niet bepaald handig dus. Het zorgt bovendien, als ik naar mezelf kijk, voor een heleboel ergernis die uitmondt in haat jegens de adverteerder. En dat lijkt me nou net niet wat die adverteerder met deze manier van communiceren tracht te bereiken.

Het kan ook anders

Als je als adverteerder dan besluit om doelgroepgericht te werk te gaan, doe het dan op de volgende manier.


Zoals in het filmpje duidelijk wordt, kan het wel degelijk; overzichtelijke advertenties ontwerpen die over je applicatie heen draaien, zonder je vorderingen in het programma te hinderen.  Moet er wel aan toevoegen dat het hier een Iphone betreft. Er bestaan nog geen vergelijkbare voorbeelden van adverteren voor het Android platform.

Nee, bedankt

Mocht Andorid binnen afzienbare tijd ads ontwikkelen die op een soortgelijke manier draaien, betekent dit niet dat ik er lustig op los ga klikken. In tegendeel, ik blijf advertenties selecteren op relevatie, mocht daar überhaupt al sprake van zijn. Iedereen zou er in ieder geval bij gebaat zijn als op deze manier wordt geadverteerd.

Adfree 

Met een Andorid-smartphone is het trouwens mogelijk om applicaties van alle advertenties te ontdoen. Hiervoor heb je wel enige technische kennis nodig. Die kennis ga ik jullie niet bijbrengen, want daar schort het bij mij ook aan, maar ik geef jullie graag een link naar een artikel met handige tips. Let wel, de stappen die je hiervoor neemt, kunnen invloed hebben op de fabrieksgarantie van je toestel. Realiseer je dus goed hoeveel, en of die garantie meer waard is dan applicaties zonder advertenties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten