zaterdag 14 januari 2012

Xperia SmartTags

Komende tijd zullen er steeds meer smarthpones met Near Field Communication (NFC) op de markt komen. Met deze techniek zijn gebruikers in staat eenvoudig bestanden te delen tussen twee of meerdere apparaten door ze tegen elkaar aan te houden. De systeem moet ons uiteindelijk in staat stellen om met je mobiel te betalen in winkels. Maar voor we zover zijn, introduceert Sony een andere toepassing; de SmartTag. De Tags (kleine fiches) zijn vooraf te configureren met jouw gewenste instellingen. Zoals in de video wordt weergegeven, kun je dit doen voor je auto, je werk, als je thuiskomt of voor welke situatie jij maar wilt.



Leuk idee, maar of het toekomst heeft?
Erg handig, maar je hebt voor ieder moment van de dag dat je je instellingen wilt wijzigen een Tag nodig. Daarbij zijn het kleine, on-, dingen die je naar mijn idee makkelijk kwijtraakt of op de verkeerde plaats hangt.  Om die reden zijn de Tags voor mij op voorhand uitgesloten en configureer ik mijn instellingen liever handmatig. Toch is het idee erachter allesbehalve slecht en geloof ik best dat het kans van slagen heeft. Maar zodra je mobiel, zonder hulp van NFC-Tags, ziet waar je bent en zelfstandig de instellingen aanpast, voorspel ik een snelle dood voor deze vinding.

Niet Sony's eerste keer
Er was ooit een ander product van deze Japanse techneuten dat erg degelijk in elkaar zat, maar geen lang leven was beschoren; de minidisc. Ik hoop voor Sony dat de SmartTags een langer en onbezorgd bestaan hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten