donderdag 15 december 2011

QR code

Spit een willekeurig (gratis) dagblad door en je komt ze in alle formaten tegen; QR codes. Nu Nederland massaal aan de smartphone gaat, kunnen veel adverteerders niet achterblijven. Maar veel te vaak kom ik situaties tegen die zich, naar mijn idee, perfect lenen voor aanvulling met een QR code, maar in geen velden of wegen zo’n spuuglelijk ding te vinden is.


Een voorbeeld hiervan zag ik in de, inmiddels twee weken oude, Spits (afbeelding hierboven). De adverteerder: Samsung Mobile. Het onderwerp: Win de nieuwste smartphone; Galaxy Nexus. Hierdoor had de advertentie mijn aandacht al. Wat ik hiervoor moest doen, werd mij op de volgende pagina verteld.


Met mijn mobieltje in de aanslag speurde ik de hele pagina drie keer af, van boven tot onder en van links naar rechts. Maar nergens, echt nergens zag ik een QR code. Ik hoopte nog dat het een drukfout was en ergens onderaan de pagina de contouren zichtbaar werden van een QR code die snakte naar inkt om in het oog te springen. Maar neen, het lijkt erop dat Samsung fanatieke QR code-scanners hierin tekort schiet.

1 opmerking: